Mad

Det er vigtigt for børnenes trivsel, at de i løbet af dagen får noget sundt og nærende at spise, så de kan holde til en lang dag.

På Nørrevangsskolen har vi en kantine.

Kantinen (medarbejder Mette-Marie Laursen) kan kontaktes på telefon 89 15 43 88.

Betalingsformer

KANPLA: Man kan bestille og betale mad ved hjælp af KANPLA. Hent KANPLA-app'en og se dagens menu, bestil og betal direkte. Der tankes penge op i app'en meget nemt.

Eleverne kan også betale ved hjælp af deres KANPLA-kort, som de har fået udleveret, eller kan få udleveret i kantinen.

Madklippekort: Et godt alternativ til penge. Kortene koster henholdsvis 50, 100, og 200 kr. og der er 11 "klip" pr. kort (betal for 10 og få 11). Kortet har ingen forældelsesfrist, så der er intet "spild", hvis eleven har fraværsdage, og man er som forælder sikker på, at madpengene ikke går til chips og cola.

MobilePay: 51 19 32 50

Udvalget i kantinen varierer fra dag til dag, men nedenstående er en del af vores faste sortiment.

Produkt Pris
Vand 0,5 l 7 kr.
Juice 0,25 l 5 kr.
Kakaomælk 0,2 l 5 kr.
Mælk 0,25 l 3 kr.
Frugt 2 kr.
Gulerod 2 kr.
Skolebrød/grovbolle 5 kr.
Skolebrød/grovbolle m. smør 7 kr.
Nøddemix 5 kr.
Kanelknækbrød 2 kr.
Lille menu 10 kr.
Stor menu 20 kr.
Dagens pålægsflute 20 kr.
Torsdagskage 5 kr.
Pizzabolle 10 kr.

Morgenmad

Dagens første måltid har stor betydning for resten af dagen. Uden morgenmad nedsættes evnen til læring betydeligt og børnene bliver trætte og ukoncentrerede. Derfor er der på Nørrevangsskolen gratis morgenmad til alle elever.

Fødevarebanken leverer hovedparten af morgenmadsprodukterne. F.eks. havregryn, cornflakes og lignende.

Nogle morgenener kan der være brød, ost og diverse mejeriprodukter.

Frugtordning

Vi er med i EU og Fødevareministeriets frugtordning.

Torsdagskage

At kage hører til i den usunde ende af fødevareskalaen er vist indiskutabelt. Men trods dette har vi valgt at sælge torsdagskage, hvilket er et stort hit hos mange af børnene.

Det gør vi både for hyggens skyld, men også for at vise at man godt må "synde" lidt en gang i mellem, hvis man ellers spiser sundt og varieret.

Et stykke kage vejer ca. 40-50 gram og for at begrænse indtagelsen, er det kun tilladt at købe ét stykke pr elev.

Tips til madpakken

Ifølge Fødevarestyrelsen er der fem ingredienser i en sund madpakke:

• Brød – helst rugbrød eller fuldkornsbrød
  • Grønt – snackgrønt, salat eller pålæg
  • Pålæg – kød, æg, bælgfrugter eller ost
  • Fisk – mindst en slags fiskepålæg
  • Frugt – det friske og søde

Få flere gode råd og inspiration til en sund og varieret madpakke i Fødevarestyrelsen folder "Gi' madpakken en hånd".

Det er en god idé at lave lidt ekstra til aftensmaden – lige til at komme i madpakken. F.eks. kan du bruge rester af:

• kyllingelår
  • fiskefrikadeller