Fire skoler modtager 1,6 millioner til styrket undervisning
Med en bevilling på 1,6 millioner kroner fra Villum Fonden kan fire folkeskoler i Randers Kommune nu styrke deres undervisning i natur/teknologi. Eleverne får glæde af nye udendørs læringsmiljøer, moderne faciliteter og spændende materialer, der bringer naturvidenskaben tættere på hverdagen.
Randers Kommune har modtaget 1.669.119 kr. fra Villum Fonden til fire folkeskoler, der ønsker at styrke undervisningen i natur/teknologi. Nørrevangsskolen, Langå Skole, Bjerregrav Skole og Grønhøjskolen er alle blandt modtagerne. Bevillingen skal gå til nyt udstyr, opgraderede undervisningslokaler og kompetenceudvikling for lærerne. De fire skoler prioriterer midlerne forskelligt alt efter, hvor de kan øge indsatsen for at give eleverne en mere praksisnær og virkelighedsnær forståelse af naturvidenskab og teknologi.
Energihjul giver strøm
På Grønhøjskolen glæder skoleleder Mette Gudum sig til de nye muligheder. En stor del af bevillingen vil blive brugt til at skabe udendørs læringsrum, blandt andet med et unikt energihjul, hvor elever kan generere strøm ved at løbe.
"Vi har gjort os mange overvejelser omkring, hvordan vi med midlerne kan gøre eleverne mere nysgerrige. Med energihjulet kan man få en højtaler til at spille ved at løbe. Det vil for eksempel kunne give eleverne en forståelse for, hvor meget energi det kræver at få strøm til noget så simpelt som en højtaler," fortæller Mette Gudum og tilføjer, at energihjulet vil kunne bruges på tværs af flere fag.
Ud i naturen
Ud over energihjulet vil Grønhøjskolen investere i mobile grejbanker, som kan tages med ud i naturen, så eleverne kan lave undersøgelser og indsamle data i felten. Der skal også indkøbes "Tiny Farms", som er små voksekasser, der lader eleverne eksperimentere med forskellige miljøfaktorer som temperatur og fugtighed. De mange Tiny Farms skal stå et strategisk sted på skolen, hvor eleverne dagligt går forbi, ligesom eleverne og kan følge med i processen via deres telefon. Skolen vil også få et overdækket udendørsområde, som betyder at undervisningen kan finde sted uanset vejret, så lærere og elever til at komme ud og få et positivt forhold til naturen.
"Bevillingen kommer ikke kun til at gavne vores elever – vi håber, at den også kan vække nysgerrighed hos andre. Energihjulet er en sjov og lærerig oplevelse, som gerne må prøves efter skoletid. Det kunne måske inspirere nogle til at få øjnene op for biologi og teknologi på en ny måde her i Øster Tørslev," siger Mette Gudum.
Villum Fonden har oprettet en pulje på 30 millioner kroner for at støtte kommuner, der ønsker at løfte natur/teknologi-undervisningen i grundskolen. Faget har i mange år været underprioriteret og mangler både specialiserede faglokaler og tilstrækkeligt uddannede undervisere. Med den nye bevilling kan skoler som Grønhøjskolen tage det første skridt mod at ændre på denne situation.
Fakta
De fire medvirkende skoler har i ansøgningen beskrevet, hvordan projektet kan være med til at gøre en forskel i forhold til N/T-faget på de enkelte skoler.
Bjerregrav Skole vil opbygge et "Modulært Science lokale", der kan højne kreativitet og engineering-tankegang i natur og teknologi. Langå Skole vil opgradere et nuværende natur/teknologi-lokale fra et traditionelt klasselokale til et inspirerende og moderne laboratorium, der er tilpasset elevernes behov for eksperimentbaseret læring. Grønhøjskolen vil fremme natur- og teknologiundervisning ved at etablere to grejbanker: En i almen og en i specialafdelingen samt etablere et udendørs undervisningsområde til understøttelse af feltarbejde. Nørrevangsskolen ønsker at bygge bro og skabe en tydeligere rød tråd fra indskoling til udskoling i naturfagene ved at opgradere lokaler, udbygning af udekøkken i tilknytning til faglokalet samt efteruddannelse af personalet.
Forvaltningen stiller en læringskonsulent til rådighed som projektleder. Den primære rolle bliver facilitering og sparring.
Målgruppen for projektet er elever og lærere fra 1.-6. klasse på fire af kommunens 21 skoler.
Kilde: Villum Fonden